Darmowe narzędzia do planowania słów kluczowych SEO

Spis treści

  1. Dzisiaj pokażę Ci dokładnie, jak przeprowadzić planowanie i analizę słów kluczowych SEO.
  2. Część 1. Podstawy badania słów kluczowych
    1. Co to jest badanie słów kluczowych?
    2. Dlaczego badanie słów kluczowych jest ważne dla SEO?
  3. Część 2. Jak znaleźć pomysły na słowa kluczowe
    1. Planer słów kluczowych; czas na burzę mózgów!
    2. Wikipedia
  4.  Wyszukiwania w Google na dole strony: tzw. frazy LSI
  5. Skorzystaj z sugestii Google
  6. Część 3. Narzędzia do badania słów kluczowych
    1. Planer słów kluczowych Google
    2. Ubersuggest
    3. Rozszerzenia do przeglądarki Chrome 
      1. Keyword Surfer
      2. Keywords Everywhere
  7. Część 4. Trudność słowa kluczowego
    1. Długie ogony są (zwykle) mniej konkurencyjne
    2. Sekcja Head
    3. Słowa kluczowe sekcji body
    4. Długie słowa kluczowe
  8. Część 5. Jak wybrać słowo kluczowe.
    1. Liczba wyszukiwań.
  9. Część 5. Zaawansowane wskazówki i strategie
    1. Pozycjonowanie filmów na Youtube
  10. Badanie słów kluczowych Google Search Console

Słowa kluczowe – ich umiejętne dobranie, analiza, planowanie słów kluczowych to podstawa skutecznej optymalizacji SEO oraz pozycjonowania. Słowa kluczowe / planer słów kluczowych, to pierwszy i śmiem zaryzykować najważniejszy krok jaki powinieneś zrobić jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google.

Dziś pokażę Ci darmowe narzędzia do planowania, analizy, sprawdzania słów kluczowych.

Artykuł ten będzie bardzo pomocny nie tylko osobom którym zależy na optymalizacji SEO pozycjonowaniu stron internetowych, ale i właścicielom sklepów e-commerce, do których ostatnio skierowałem post o optymalizacji SEO sklepu na Woocommerce.

Jeśli Chcesz optymalizować pod SEO/pozycjonować swoją stronę sklep, to musisz wiedzieć pod jakie słowa kluczowe. I jeśli wydają Ci się one oczywiste w pierwszej chwili to pewnie… jesteś w błędzie:
)

Dzisiaj pokażę Ci dokładnie, jak przeprowadzić planowanie i analizę słów kluczowych SEO.

W tym obszernym przewodniku omówię:

  • Jak znaleźć słowa kluczowe
  • Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe
  • Jak korzystać z popularnych narzędzi do badania słów kluczowych
  • Zaawansowane wskazówki dotyczące badania słów kluczowych
  • Dużo więcej

Jeśli więc chcesz wyższych rankingów Google i większego ruchu, spodoba ci się ten kompletny przewodnik.

Zaczynajmy więc!

Część 1. Podstawy badania słów kluczowych

W tym rozdziale omówię podstawy badania słów kluczowych.

Najpierw dowiesz się dokładnie, czym jest badanie słów kluczowych (i dlaczego jest ważne dla SEO ).

Co to jest badanie słów kluczowych?

Badanie słów kluczowych to proces znajdowania słów i fraz (zwanych również „słowami kluczowymi”), których ludzie używają w wyszukiwarkach w celu optymalizacji treści wokół tych haseł i ich pozycji w wyszukiwarkach.

Dlaczego badanie słów kluczowych jest ważne dla SEO?

Badanie słów kluczowych ma wpływ na każde inne zadanie SEO, które wykonujesz, w tym znajdowanie tematów treści, pozycjonowanie na stronie , docieranie do wiadomości e-mail i promocję treści.

Dlatego badanie słów kluczowych jest zwykle pierwszym krokiem każdej kampanii SEO .

Innymi słowy:

Słowa kluczowe są jak kompas w kampaniach SEO: informują, dokąd się udać i czy robisz postępy.

Dodatkowo badanie słów kluczowych pomoże Ci lepiej zrozumieć docelowych odbiorców. Dzieje się tak, ponieważ badanie słów kluczowych daje wgląd w to, czego szukają klienci… oraz dokładne słowa i wyrażenia, których używają.

Innymi słowy: badanie słów kluczowych to badanie rynku XXI wieku.

Część 2. Jak znaleźć pomysły na słowa kluczowe

Teraz nadszedł czas, aby przejść do sedna badań słów kluczowych.

W szczególności nadszedł czas, aby wygenerować listę słów kluczowych.

W tym rozdziale pokażę sprawdzone strategie, których możesz użyć, aby wymyślić WIELE pomysłów na słowa kluczowe.

Planer słów kluczowych; czas na burzę mózgów!

Tutaj znajdziesz tematy, którymi interesuje się Twój docelowy klient.

Załóżmy na przykład, że prowadzisz agencję marketingu internetowego.

Cóż, warto zadać sobie pytanie: „Jakie tematy szukają ludzie w związku z moją firmą?”

Niektóre tematy, które przychodzą mi do głowy, to:

  • Media społecznościowe
  • Email marketing
  • Ruch w witrynie
  • Content marketing
  • SEO
  • Google Ads
  • Pozycjonowanie

Ważne! Uwaga: te tematy nie są słowami kluczowymi. Są to ogólne tematy, których później użyjemy do przeanalizowania konkretnych słów kluczowych.

Wikipedia

Wikipedia jest pomijaną kopalnią badań słów kluczowych.

Gdzie jeszcze można znaleźć artykuły wyselekcjonowane przez tysiące ekspertów branżowych… wszystkie uporządkowane w zgrabne kategorie?

Oto jak korzystać z Wikipedii, aby znaleźć pomysły na słowa kluczowe.

Najpierw przejdź do Wikipedii i wpisz jakieś ogólne słowo kluczowe np. kawa.

Możesz także kliknąć niektóre wewnętrzne linki na stronie, aby przejrzeć spis treści innych, blisko powiązanych pozycji.

Na przykład we wpisie dotyczącym kawy mamy link do „wyłuskiwanie ziaren” mamy kolejne słowa kluczowe: np. „metoda mokra”:

 Wyszukiwania w Google na dole strony: tzw. frazy LSI

Innym fajnym sposobem znajdowania słów kluczowych jest przejrzenie sekcji „Wyszukiwania podobne do” u dołu wyników wyszukiwania Google.

Załóżmy na przykład, że jednym z tematów był „content marketing”.

Przewiń do dołu strony. Znajdziesz listę 8 słów kluczowych, które są ściśle związane z wyszukiwanym hasłem, są to tzw słowa LSI.

Podobnie jak w przypadku Google Suggest, są to propozycje słów kluczowych, które pochodzą bezpośrednio od Google . Nie musisz więc zgadywać, czy są popularne. Google mówi dosłownie: „Mnóstwo ludzi szuka tych słów kluczowych”.

Wskazówka: kliknij jedno ze słów kluczowych na dole wyszukiwarki.

Następnie przewiń do dołu TYCH wyników. Spowoduje to wyświetlenie nowej listy powiązanych słów kluczowych.

Skorzystaj z sugestii Google

Wpisz zatem w google swoja frazę, naciśnij spację i … zobacz podpowiedzi na swoje frazy kluczowe:

To samo analogicznie zrób na Youtube.

To świetne słowa kluczowe do dodania do listy.

Czemu?

Ponieważ jeśli Google sugeruje słowo kluczowe, WIESZ, że wiele osób je szuka.

Ale nie musisz przerywać korzystania z Google Suggest.

Część 3. Narzędzia do badania słów kluczowych

Ten rozdział dotyczy narzędzi.

Czy potrafisz znaleźć słowa kluczowe bez narzędzia?

Pewnie.

Ale narzędzie znacznie ułatwia cały proces.

Oto narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, których osobiście używam i które polecam.

Planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych Google jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o słowach kluczowych w Internecie. Planer słów kluczowych Google oprócz propozycji słów kluczowych pokaże Ci dokładną miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy/słowa kluczowego (o ile wydasz najpierw trochę pieniędzy na reklamę w Google Ads – w przeciwnym wypadku zamiast dokładnej liczby wyświetli Ci widełki liczby wyszukiwań np. 100-1000)

Dzieje się tak, ponieważ w przeciwieństwie do większości innych narzędzi, dane otrzymywane z planera słów kluczowych pochodzą bezpośrednio od Google.

(Więc wiesz, że są dokładne)

Ubersuggest

Ubersuggest nadal generuje propozycje słów kluczowych na podstawie sugestii wyszukiwania Google. Zawiera jednak również dane dotyczące każdego słowa kluczowego (np. Wielkość wyszukiwania, CPC, trudność słowa kluczowego i inne).

Rozszerzenia do przeglądarki Chrome 

A teraz pokażę Ci 2 świetne i DARMOWE narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, które dodatkowo pokażą miesięczną liczbę wyszukiwań. Wystarczy zainstalować je w swojej przeglądarce Chrome by szybko i łatwo korzystać z ich dobrodziejstw.

Poznaj je!

Keyword Surfer

Wpisujemy frazę w Google i oto mamy wyniki.

  • miesięczna liczba
  • wyszukiwań frazy pokrewne

Keywords Everywhere

Drugie rozszerzenie do przeglądarki Google Chrome również jest świetne. Dostępne jest w wersji płatnej i darmowej. Poniżej zrzut jak pięknie „wypluwa” całą masę pomysłów na słowa kluczowe.

Część 4. Trudność słowa kluczowego

Skąd wiedzieć, że słowo kluczowe jest zbyt konkurencyjne, aby uzyskać wysokie pozycje w Google?

To dobre pytanie.

Ponieważ jeśli wybierzesz słowo kluczowe, które jest trudne i bardzo konkurencyjne (jak np. ogólnikowe content marketing), możesz mieć problem z wejściem przez trzecią stronę Google.

Ale jeśli możesz znaleźć słowo kluczowe bez mnóstwa konkurencji, masz duże szanse na pierwszą stronę w Google.

Oto jak obliczyć trudność w pozycjonowaniu słowa kluczowego.

Długie ogony są (zwykle) mniej konkurencyjne

Jeśli Twoja witryna jest zupełnie nowa.

Lub jeśli chcesz skupić się w 100% na słowach kluczowych, które nie są konkurencyjne.

Wtedy ZDECYDOWANIE chcesz optymalizować wpisy/produkty, czy zakładki na długie słowa kluczowe .

Wytłumaczę…

Większość osób zajmujących się SEO (łącznie ze mną) dzieli słowa kluczowe na trzy główne kategorie: head, body i długi ogon. To tak w uproszczeniu.

Oto zestawienie poszczególnych typów słów kluczowych:

Sekcja Head

Są to zazwyczaj jednowyrazowe słowa kluczowe z dużą liczbą wyszukiwań… i konkurencją. Przykładami głównych haseł są słowa kluczowe, takie jak „ubezpieczenia” lub „witaminy”. Ponieważ intencje osoby wyszukującej są wszędzie (osoba wyszukująca hasło „ubezpieczenie” może szukać oferty ubezpieczenia samochodu, listy towarzystw ubezpieczeniowych na życie lub definicji tego słowa), hasła nagłówkowe zwykle nie dają zbyt dobrych wyników.

Słowa kluczowe sekcji body

Słowa kluczowe w treści to 2-3 wyrazowe frazy, które uzyskują przyzwoitą liczbę wyszukiwań (co najmniej 2000 wyszukiwań miesięcznie), ale są bardziej szczegółowe niż słowa kluczowe Head. Przykładami słów kluczowych dotyczących ciała są słowa kluczowe takie jak „ubezpieczenie na życie” lub „zamów witaminy online”. Te prawie zawsze mają mniejszą konkurencję niż Head Terms.

Długie słowa kluczowe

Długie słowa kluczowe to długie, złożone z ponad 4 wyrazów, które są zwykle bardzo szczegółowe. Wyrażenia takie jak „niedrogie ubezpieczenie na życie dla seniorów” i „zamów kapsułki witaminy D online” to przykłady długich słów kluczowych. Te hasła nie uzyskują dużej liczby wyszukiwań pojedynczo (zwykle około 10-200 wyszukiwań miesięcznie). Ale kiedy dodasz je do siebie, długie ogony stanowią większość wyszukiwań online. A ponieważ nie są często wyszukiwane, długie frazy zazwyczaj nie są zbyt konkurencyjne.

Nie ma „najlepszej” kategorii słów kluczowych, na której można się skupić. Wszystkie trzy mają swoje wady i zalety.

Ale jeśli chodzi o konkurencję, długie ogony są zwykle najmniej konkurencyjne.

Świetnym darmowym narzędziem generującym długie ogony jest strona Answer the public.

Wystarczy wpisać nasze słowo kluczowe (jak w moim przypadku „content marketing” i bach! Mamy całe mnóstwo propozycji na długi ogon.

Kolejnym sposobem na zbadanie konkurencyjności słowa kluczowego jest samo Google. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę nasze słowo, a poniżej mamy liczbę wyników. Jeśli idzie ona w miliony będzie ciężko.

Zwróć też uwagę jakie strony są pierwsze w Google po wpisaniu Twojego słowa kluczowego; jeśli są to strony takie jak np. Wikipedia to odpuść sobie te słowa.

Ale jeśli widzisz kilka blogów na stronie 1, to znak, że masz szansę trafić również na pierwszą stronę.

Część 5. Jak wybrać słowo kluczowe.

Skoro masz już listę słów kluczowych, skąd wiesz, które wybrać?

Niestety, nie ma narzędzia, które powie: „ To najlepsze słowo kluczowe na Twojej liście”.

Zamiast tego musisz określić rozmiar każdego słowa kluczowego na podstawie kilku różnych czynników. Następnie wybierz słowo kluczowe, które najlepiej pasuje do Twojej firmy.

Jak można się spodziewać, właśnie to zamierzam pokazać w tym rozdziale.

Liczba wyszukiwań.

To jest całkiem proste.

Im więcej osób wyszukuje słowo kluczowe, tym większy ruch można z niego uzyskać.

Pytanie brzmi:

Co to jest „dobra” liczba wyszukiwań?

Krótka odpowiedź: to zależy.

Długa odpowiedź:

Wolumeny wyszukiwania różnią się DUŻO w różnych branżach.

Na przykład słowo kluczowe z długim ogonem w niszy fitness (np. „Ćwiczenia na brzuch”) uzyskuje ok. 50 000 wyszukiwań miesięcznie. a np. „optymalizacja SEO” otrzymuje „tylko” 720 wyszukiwań miesięcznie. Także wszystko zależy od niszy. Wybierz słowa często wyszukiwane w Twojej branży, a jednocześnie mało konkurencyjne.

Część 5. Zaawansowane wskazówki i strategie

Teraz, gdy opanowałeś już podstawy badania słów kluczowych, pora omówić kilka fajnych zaawansowanych rzeczy.

W szczególności ujawnię kilka taktycznych wskazówek dotyczących badania słów kluczowych, które możesz zastosować od razu.

Więc bez dalszych ceregieli, przejdźmy od razu do wskazówek.

Badanie słów kluczowych Google Search Console

Google Search Console to kopalnia pomysłów na słowa kluczowe.

Oto jak to działa:

Najpierw zaloguj się na swoje konto GSC i przejdź do „Raportu skuteczności”.

Ten raport przedstawia terminy, które generują najwięcej kliknięć w wyszukiwarce Google.

Następnie posortuj listę według „Wyświetlenia”.

Pokazuje słowa kluczowe, które uzyskują dużo wyświetleń… ale niekoniecznie kliknięć.

Na koniec utwórz fragment treści zoptymalizowany wokół tego samego słowa kluczowego.

Dlaczego jest to potężna strategia?

To są słowa kluczowe, które WIESZ, że ludzie szukają. Wiesz również, że Google postrzega Twoją witrynę jako dobrze dopasowaną do wyników wyszukiwania.

Wystarczy opublikować treść, która jest bardzo skoncentrowana na tym konkretnym słowie kluczowym (lub zoptymalizować fragment istniejącej treści wokół tego słowa kluczowego) i gotowe.

Teraz czas na Ciebie!

Naprawdę mam nadzieję, że spodobał Ci się mój nowy przewodnik po badaniach słów kluczowych.

A teraz chciałbym usłyszeć od ciebie.

Którą wskazówkę z dzisiejszego przewodnika zamierzasz najpierw wypróbować?

A może chcesz zoptymalizować popularne słowa kluczowe.

Tak czy inaczej, daj mi znać, zostawiając krótki komentarz poniżej.